Vad är skillnaden mellan gymnasieinriktning och gymnasieprogram?

12 jul 2019
Hej, jag undrar vad skillnaden mellan gymnasieinriktning och gymnasieprogram är?

15 jul 2019

I Sverige finns flera olika typer av gymnasieprogram: nationella program (18 st), introduktionsprogram, spetsutbildningar, lärlingsutbildningar och program inom gymnasiesärskolan. Inom varje program finns det vanligtvis också en eller flera inriktningar att välja på. Så för, till exempel, Teknikprogrammet finns fem inriktningar; Design och produktutveckling, Informations- och medieteknik, Produktionsteknik, Samhällsbyggande och miljö och Teknikvetenskap.

Om du läser om de olika programmen (vilket du kan göra här) så ser du vilka inriktningar som finns på programmen. Inriktningarna skiljer sig från varandra med bara några få kurser så börja med att välja program och fundera sedan på vilken inriktning du skulle vilja gå.