Kan jag bli sjuksköterska?

09 jul 2019
Hej
Jag vill bli sjuksköterska. Men jag har F i no nar jag var i grundskolan. Jag ska förtsätta studer gymnasiet i Komvux. min fråga är måste jag läsa no i grundskolan eller inte ?

10 jul 2019

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du kan egentligen välja vilket program du vill bara du får dessa kurser.

För att kunna plugga vidare till sjuksköterska direkt efter gymnasiet är det bra att läsa Naturvetenskapsprogrammet. Det kan även vara bra val att läsa till exempelVård- och omsorgsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Tänk då på att kolla upp med skolan du vill söka till att de kan erbjuda dig att läsa de kurser som krävs för att kunna söka in till sjuksköterskeutbildningen. Själva sjuksköterskeutbildningen är tre års studier på universitet.

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.

• För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion.
  • För naturvetenskaps- och teknikprogrammen ska tre av de ytterligare nio ämnena vara biologi, fysik och kemi.
  • För det estetiska programmet är de nio ämnena valfria. Här kan dock även färdighetsprov förekomma.

Om du inte kan läsa kurserna som behövs i gymnasiet kan du läsa dem på Komvux efteråt. Prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan om dina betyg och vilka program du är behörig att söka om något är oklart.