👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad innebär det att stå som reserv till gymnasiet?

09 jul 2019
Hej!
Jag har fått svar för min gymnasievall resultat, De första tre valen fick jag stå på reservplats och i den fjärde valet fick jag gå in. Jag vill ha den tredje valet men mitt reservnummer är 6, jag har försökt att ringa skolan för att veta ifall jag ska gå in eller inte, men de har inte svarat för att de har semester. Jag vet inte vad jag ska göra, varje dag väntar jag på att mitt nummer på reservplatsen ska förändras. Kan ni ge mig nån tips?

10 jul 2019

Jag förstår att det är jobbigt att vänta! Tyvärr så finns det inget som du kan göra förutom att vänta och se hur det går. Gymnasieantagningen i din kommun (webbplatsen där du gjorde din ansökan) borde publicera datumen för när reservantagningarna är gjorda. Gå in och läs om det så vet du när du kan förvänta dig ett svar.