👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag ändra gymnasievalet?

09 jul 2019
Hej! Jag har valt ett ekonomiprogram som mitt första val och kom även in på det. Nu i efterhand har jag tänkt och jag tror att barn och fritid hade passat mig bättre. Min fråga är få att om jag gör sent val, kommer jag då kunna börja i skolan samtidigt som dom andra (som gjorde valet från början) eller måste jag vänta ett tag på att veta om min plats har ändrats. Isåfall kommer jag då få börja på programmet senare och behöva ta igen mycket?

10 jul 2019

Det kan finnas möjlighet att göra ett ändringsval men det kan innebära att dina chanser att komma in på gymnasiet minskar. Kontakta gymnasieantagningen i din kommun och fråga om hur processen går till och vilka konsekvenser det kan få. Reservvalen till gymnasiet kan pågå en bit in på hösten så det finns en möjlighet att man får börja lite senare om man kommer in på en reservplats.