👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad innebär det att stå som reserv till gymnasiet?

02 jul 2019
Jag har valt en förstahandsval och en andra men inte mer. Jag fick inte gå in i båda två men det står att jag kan stå i reserv fast jag förstår inte vad det betyder. Jag trodde att jag måste göra året om men jag inte är riktigt säkert om det fungerar så. Kan nån förklara om det. Något annat också, om jag vill inte gå in i reserv kan jag ändra mina val?

03 jul 2019

I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv till ett högre alternativ kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats. Att vara reserv betyder alltså inte att du ska gå om utan att du står i kö och får en plats om det blir en plats ledig.

Hör av dig till din gymnasieantagning om du behöver lägga till alternativ till din ansökan för att öka chanserna att komma in någonstans.