Kommer jag in som reserv?

02 jul 2019
Hej, kom inte in på något av mina val trots att mina betyg är hyfsat höga, var ett betyg ifrån att komma in på mitt val men hamnade som reserv 4 att komma in på de 80 platser som finns.
Fråga 1. Finns det chans att jag kommer in som reserv, är den chansen stor/liten?
Fråga 2. Om jag ska göra sent val, kan jag då samtidigt stå som reserv till de gymnasium jag nu står i kö till?

03 jul 2019

1. Ja, det finns en chans att du kommer in. Tyvärr är det svårt att veta hur stor den chansen är men du kan fråga skolan hur många reserver som har tagits in tidigare år så får du en viss uppfattning av hur det ser ut.

2. Om du ska göra ett sent val så måste du först kolla upp med gymnasieantagningen i din kommun hur det kommer att påverka dina ansökan. Det kan påverka dina chanser att står kvar som reserv. Ibland kan man lägga till alternativ längre ner i ansökan utan att det behöver påverka högre alternativ men kolla som sagt vad som gäller i din kommun.