Sök utbildning 👉

Kommer jag in på reserv till gymnasiet?

01 jul 2019
Jag kom in på mitt 4:e val, men jag vill verkligen inte gå där. Jag står däremot som 2:a reserv på en skola med 64 platser.
Är det stor chans att jag kommer in på min reser, och i så fall kommer jag få svar innan skolan börjar eller kommer jag behöva börja i den andra skolan innan jag kan börja på reserven. Vill inte behöva börja på den skolan jag kom in på och sen byta, jag vill börja på reserven direkt.

02 jul 2019

Det är tyvärr omöjligt att veta om man kommer in på en reservplats eller inte. Du har ju en bra köplats så du kan absolut ha hopp om att komma in där men du får vänta och se hur det går. Det sker flera reservantagningar så de flesta som kommer in genom reservantagning gör det innan skolan börjar.