Kan jag komma in på gymnasiet som reserv?

01 jul 2019
Hej! Jag blev antagen på mitt 5e val, och är reserv på de 4 innan, en är jag reserv nummer 3. Grejen är den att jag inte vill gå något annat det jag är reserv på. Vill inte gå på de gymnasium jag blivit antagen till. Finns det en möjlighet att jag kommer in?

02 jul 2019

Ja, det finns en möjlighet att bli antagen genom reservvalet. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. Du borde ha fått ett könummer på de platser där du är reserv så att du vet hur många som måste tacka nej för att du ska få en plats. Är du till exempel på plats 2 behöver två personer tacka nej för att du ska få platsen.