Vad krävs för att bli skolsjuksköterska?

01 jul 2019
Hej! Mitt namn är Adelina, jag läser Barn och fritid med inriktningen fritid och hälsa. Jag har nu läst klart mitt första år och efter sommaren så börjar mitt andra år.

Jag hittade en hemsida och där så står det om massa olika yrken samt vilket program som behövs för att kunna utbilda sig till det man vill. Jag såg att för att bli Skolsköterska så kan man läsa Barn och fritid med inriktningen fritid och hälsa, så jag undrar bara ifall det stämmer. Jag skulle jättegärna vilja bli skolsköterska.

Mvh Adelina!

01 jul 2019

Hej Adelina,

För att bli skolsjuksköterska så måste du först utbilda dig till sjuksköterska. Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. För att kunna plugga vidare till sjuksköterska direkt efter gymnasiet är det bra att läsa Naturvetenskapsprogrammet. Det kan även vara bra val att läsa till exempel Vård- och omsorgsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Tänk då på att kolla upp med skolan du vill söka till att de kan erbjuda dig att läsa de kurser som krävs för att kunna söka in till sjuksköterskeutbildningen. På Barn-och fritidsprogrammet ingår normalt inte alla kurser du behöver men du kan prata med din skola om möjligheterna att lägga till dessa kurser.