Sök utbildning 👉

Hur många reserver brukar tas in i gymnasiet?

01 jul 2019
Hej jag undrar hur många reservplatser som brukar tas imot på ett gymnasium ( på ett ungefär). Vill då gå sam-sam och är på reserv 10, har man en god eller dålig chans att komma in då.

Elmer

01 jul 2019

Hej Elmer,

Det varierar väldigt mycket mellan olika skolor hur många reserver som kan tas in så det är svårt att svara på. Att vara reserv innebär att du kan bli antagen om någon tackar nej till sin plats. För dig innebär det att 10 personer måste tacka nej för att du ska komma in. Du kan höra av dig till gymnasieskolan och fråga hur det sett ut tidigare år, dvs hur många har kommit in som reserver tidigare år.