Vad händer om jag inte kommer in i gymnasiet?

01 jul 2019
Jag har alltså sökt till 6 skolor. Jag kom in på mitt 3:e val men var inte riktigt nöjd med det. Jag tackade nej till platsen och valde att luta mig på reservplatserna på mitt 2:a val. Jag står på 3:e reservplatsen och vet inte riktigt om jag kommer in där. Eftersom jag tackade nej till min plats och valde att stå i kön för mina högre rankade skolor i mitt val, vad menas då om jag INTE tas in? Alltså om jag inte tas in i skolan jag står i reserv för.

01 jul 2019

Man kan tacka ja till alternativet man kommit in på och samtidigt stå i kö till de högre alternativen. Det är att rekommendera eftersom man inte har en gymnasieplats alls ifall man inte skulle komma in på reservvalen. Du kan ta kontakt med gymnasieantagningen i din kommun om du är orolig och vill tacka ja till platsen du kom in på.