Kan jag ta bort ett alternativ i gymnasieansökan?

01 jul 2019
Hej! Jag har nyss sett mitt resultat och kom in på mitt 7 val. Är faktiskt nöjd för jag ångrade mig och vill absolut inte komma in på mitt 6 val. Har reservplats 14 på mitt 6 val och vill inte komma in på det men vill komma in på de högre valen ex mitt första val. På mina andra val har jag reservplats 29, 24, 38 Om jag väljer stå kvar som reserv kommer jag automatiskt få plats nummer 6 eller kan jag tacka nej till plasten? Och fortfarande ha kvar mitt 7 val. För vill inte komma in på det gymnasiet vill komma in på 5,4,3,2,1 men hur stor chans är det att man kommer in som reserv på de plasterna jag har?

01 jul 2019

Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv till ett högre alternativ kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats. Ibland kan man stryka ett alternativ från sin ansökan. Ta kontakt med gymnasieantagningen i din kommun och fråga om det är möjligt för dig.