👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Finns det alternativ till Komvux?

01 jul 2019
Hej jag är snart 20 för året gick jag på grundskolan och fick godkänd i nästan alla ämne men nu gäller min ålder Komvux vilket jag är verkligen hopplös o tänker inte börja där finns det inte nåt annat alternativ än komvux för jag vill inte hamna där snälla?? Hjälp

01 jul 2019

Komvux är egentligen samma sak som gymnasiet, skillnaden är att du får gå gymnasiet med andra vuxna istället för med de som är yngre än dig. På Komvux kan man läsa samma gymnasieprogram som på gymnasiet men det är lite mer flexibelt så att man kan läsa i sin egen takt. Ett annat alternativ är att gå gymnasiet på Folkhögskola. Läs på lite om Komvux och Folkhögskola så du vet vad som passar dig. Det är de två alternativ som finns.