Kan jag byta gymnasium?

30 jun 2019
Kan jag byta gymnasium efter den sekundära ansökningen?

01 jul 2019

Om du söker gymnasium nu är är ju gymnasieantagningen nu över i de flesta kommuner. Då blir det svårt att ändra i sin gymnasieansökan men det kan finnas en möjlighet att byta gymnasium senare. Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola.

Det är under september som gymnasieskolorna får reda på vilka lediga platser som finns efter gymnasievalet.