Sök utbildning 👉

Vad innebär Individuellt alternativ?

30 jun 2019
Hej
Jag har F på matte och engelska men jag fick dispens på den. Jag har sökt till barn och fritid och vård och omsorg, och jag sökte programinriktat val till dom men jag kom inte in, vad ska jag göra? Kommer jag att behöva gå ett år om? Bara för att klara matte jag har F på?. Och det stod att jag kom in i individuell alternativ vad innebär den??
Tacksam för svar.

01 jul 2019

Om man har underkänt i matte så kan man gå Introduktionsprogrammet. På Introduktionsprogrammet finns fyra inriktningar och de har alla olika behörighetskrav. Det kan vara så att du inte är behörig till Programinriktat val men att du däremot är behörig till Individuellt alternativ som du kom in i. Individuellt alternativ är för dig som behöver en individuellt utformad studieplan som passar dina förutsättningar och syfte med studierna.

Du läser…

• Ämnen som du i grundskolan inte blev godkänd i
  • Karaktärsämnen och gymnasiegemensamma ämnen
  • Arbetsplatsförlagt lärande (APL), eller praktik
  • Deltar i andra aktiviteter som kan öka din motivation att fullfölja utbildningen

Du kan kontakta skolan du har kommit in på om du vill veta mer om utbildningen och hur din studieplan kommer se ut. Introduktionsprogrammet behöver inte innebära att man går om ett år men det ser olika ut för alla eftersom programmet anpassas efter vad man behöver.