Vilket gymnasieprogram ska jag gå om jag vill bli sjuksköterska?

30 jun 2019
Hej!
Jag vill bli sjuksköterska. Så jag undrar vilken program måste jag söka på gymnasiet?
och hur många år behöver det i universitet?
Kan man gå på universitet om man har bara 8 ämnen i grundskolan?

30 jun 2019

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven för Sjuksköterskeprogrammet är grundläggande behörighet, matte 2a/2b/2c, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. För att kunna plugga vidare till sjuksköterska direkt efter gymnasiet är det bra att läsa Naturvetenskapsprogrammet. Det kan även vara bra val att läsa till exempel Vård- och omsorgsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Tänk då på att kolla upp med skolan du vill söka till att de kan erbjuda dig att läsa de kurser som krävs för att kunna söka in till sjuksköterskeutbildningen. Själva sjuksköterskeutbildningen är tre års studier på universitet. Dina betyg från grundskolan spelar ingen roll för universitetet utan du söker dit på dina gymnasiebetyg.