Kan mina föräldrar bestämma att jag ska gå om en klass?

28 jun 2019
Hej jag ska börja 9an efter sommaren men mina föräldrar ville att jag ska om 8an eftersom de tror att jag inte kommer kunna höja min betyg för att komma in på ett bra gymnasium och jag har 215 som merit. Men min fråga är att kan mina föräldrar bestämma om jag ska gå om en årskurs och kan rektorn tillåta det?

28 jun 2019

Nej, dina föräldrar kan inte bestämma om du ska gå om en årskurs eller inte. Det är rektorn som beslutar om det och det kommer hen inte att göra om du inte är underkänd i så många ämnen att det är nödvändigt. Om du vill höja dina betyg så är det lärarna i varje ämne som du kan prata med om du vill förstå vad som krävs för att du ska kunna höja dig. Dina betyg i 8:an kommer inte att spela någon roll när du söker till gymnasiet utan det är på slutbetygen från 9:an som du söker. Du har alltså god tid på dig att höja betygen om du vill det.