Sök utbildning 👉

Kan jag ändra i gymnasieansökan efter beskedet?

28 jun 2019
Hej, jag har fått mitt slutliga antagningsbesked nu men det blev inte som jag hade tänkt mig. Jag sökte till ett gymnasium i första hand för att jag tänkte att jag helst ville gå på det men nu har jag insett att jag hellre vill gå på mitt andrahandsval. Jag kom in på mitt förstahandsval. Går det att byta nu eller är det för sent?

28 jun 2019

Efter det slutgiltiga antagningsbeskedet är det svårt att få ändra i ansökan. Men det är upp till gymnasieantagningen i din kommun så du får kontakta dem och fråga.

(Kontaktuppgifter här).

Om det inte är möjligt att ändra i ansökan kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola.