Studera utomlands under gymnasiet

09 maj 2011
Hej! Jag är en 17 årig tjej som just nu läser första året på samhällslinjen. Jag har nu under en längre period blivit allt mer intresserad av att läsa en period utomlands på ett gymnasium där, men jag har några frågor kring detta:

- Kostar det något om man vill plugga en period utomlands? Jag har då tänkt mig läsa i Storbritannien för att lära mig mer engelska. Jag är inget proffs i engelska men jag tycker att det är väldigt roligt och i framtiden vill jag flytta utomlands och mitt mål är därför att lära mig att kunna prata flytande engelska och även lära mig t.ex. viktiga termer som kan vara bra att kunna inför ett eventuellt flyttande.
- Finns det något internat liknande ställe man kan bo på eller hur gör man?
- Jag är intresserad av att läsa ca. en termin, men om det inte går kan jag även tänka mig vara borta ett år och skulle uppskatta information om det.
- När jag läser i Storbritannien kommer jag ju missa en termin här hemma i Sverige. Hur gör jag med de ämnen jag kommer missa, ska jag läsa dem när jag kommer hem och hur hinner man det i så fall? Jag har en kompis som ska åka till England i ett år och kommer sedan hem och läser det sista året och tar studenten med de andra i hennes klass, något som även jag vill göra.
- Hur ser en sådan linje ut d.v.s. hur är den uppbyggd med ämnen och liknande? Är det som att läsa en linje i Sverige?
- Består klassen av elever som gått utbildningen ett år tidigare eller hamnar jag med elever som är på en liknande utbildning som mig själv? Hamnar jag i åk 2 med en gång eller hur blir det?
- Finns det papper om sådana här utbildningar så att man kan läsa och förbereda sig?

Vet att det är många frågor, men det skulle vara jätte snällt om jag skulle kunna få svar på dem för detta är något som jag VERKLIGEN vill göra!

Hej Anna!

Det kostar olika beroende på vart och med vilken organisation du väljer att göra ditt high school år igenom. Utöver avgiften tillkommer det också resekostnader, skolmat, boende mm. Ett tips är att söka stipendie och ansöka om studiehjälp.

När du valt den organisationen du ska resa igenom kommer de hjälpa dig med att leta upp en värdfamilj som du kommer bo hos.

Innan du åker är det viktigt att du har pratat med din studievägledare om vilka kurser du ska läsa i Storbritannien som motsvarar de kurser du kommer missa i Sverige. Det kan vara så att du måste komplettera vissa kurser när du kommer hem, eller visa intyg så att de motsvarar de svenska kurserna. Om dina betyg blir tillgodoräknade kommer du kunna ta studenten med dina klasskompisar. Det bästa du kan göra är att kontakta rektorn på det svenska gymnasiet du går på i god tid. Hitta mer information om att studera ett år på high school.

Kurser och klasser varierar från land och skola. Hör med organisationen du väljer om hur det kommer se ut på den skolan och i klasserna.

Lycka till med utlandsstudierna!

Med vänliga hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se