Skolor i Göteborg med Naturvetenskapsprogrammet (NA)

05 maj 2011
Hej vilken skola är bäst i Göteborg inom den naturvetenskapliga linjen, om man tar det ur ett statistiskt perspektiv.

Det finns drygt 20 skolor i Göteborg som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet (NA). Man kan jämföra flera olika statistiska värden och vilka som anger den "bästa" skolan beror helt på vad du värderar. Går du in på den här adressen: https://www.gymnasium.se/listEducations.aspx?PlaceID=7&TypeID=101&tabContainer=tabInstitutes kan du se de skolor som erbjuder programmet. På respektive skolas sida (klicka på skolnamnet för att komma till skolsidan) finns statistik från skolverket. Du kan se andel lärare med pedagogisk examen samt antal lärare per 100 elever. Dessa siffror kan ses som en indikation på skolans undervisningskvalitet.

Tittar man på skolornas intagningspoäng, vilket indikerar hur populär utbildningen är ligger Hvitfeldtska Gymnasiet, Porthälla, Göteborg Högre samskola, Donnergymnasiet och Polhemsgymnasiet högt, enligt tidigare uppgifter från Gymnasieintagningen.

Vad gäller utgångsbetyg på skolans elever är det svårt att hitta sådana uppgifter. Men oavsett vilken skola du väljer är det din personliga prestation och dina ambitioner de viktigaste redskapen för att nå höga betyg.