Studera på high school

26 apr 2011
Hej jag heter Cecilia och går i 8.an. Och i framtiden vill jag flytta till Los Angeles och jobba som läkare. Det finns många sätt att komma dit så jag har några frågor:

- Om jag skulle gå gymnasiet dem två första åren och sen fara som utbytesstudent med Explorius.se och på så sätt få en examen från en Amerikans High school och sen söka till ett college där. (Då får man ett bra försprång i språket dessutom). Men grejen är att jag skulle vilja ha en examen från gymnasiet i Sverige för att lugna ner föräldrarna lite. Men jag vill inte behöva gå det sista året i Sverige efter utbytesåret med tanke på att jag vill bli läkare och det kräver ca. 12 år av medical school och jag inte vill vara äldre än klasskamraterna.
Så min fråga är finns det något gymnasie-program där man kan tillgodoräkna sig tiden i Usa (utbytesåret)?

-Jag skulle också kunna gå ib-programmet på gymnasiet och sen gå på ett Amerikanskt college för då får man också ett försprång i språket. Men det jag undrar då är:

Kommer alla som går ib få studera dem sista två åren utomlands på ett United worlds colleges? Om inte vad gör dem som inte får det?

Om man ska gå dem sista åren utomlands får man då själv välja vilken skola man vill gå på? Varför/varför inte?

Vad för sorts skola är det man går på utomlands är det en High school? Om det är det får man då vara med på skoldanser och i skollag?

Jag har kollat på internet och märkt att den enda skolan i Usa det står om är den i New Mexico, men jag har läst lite på olika skolors hemsidor i Los Angeles och sett att dem också har ib-program, kan man gå på en skola i Los Angeles? Om inte varför?

Hej Cecilia!

Du kan studera två år i Sverige och det sista året i USA genom att studera på highschool. Det är bra om du först tar kontakt med en studievägledare för att se vilka ämne i USA som motsvarar de i Sverige. Det kan vara så att du måste komplettera vissa kurser när du kommer hem, eller visa intyg så att de motsvarar de svenska kurserna. Hitta mer information om att studera ett år på high school.

Alla som studerar IB har chansen att få studera utomlands på ett United Worlds College. Gör en intresseanmälan så kommer de kontakta dig och berätta om vilka skolor de har utbyte med.

Lycka till med dina utlandsstudier!

Med vänliga hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se