Lockas av vård- eller polisyrket

17 apr 2011
Hejsan!
Jag är en 15-årig tjej som vill arbeta som polis, eller inom sjukvården när jag blir äldre. Fast har mest funderat på polis.

Om man vill bli polis borde man kanske helst gå Samhälle eller man kan ju gå Natur också, men tjänar jag mer på Naturvetenskapsprogrammet utifall jag skulle ändra mig och vilja jobba i sjukvården senare i alla fall?

Vill du ha en bred utbildning som kan leda vidare både till polisstudier och jobb inom vården kan du läsa exempelvis Barn- och fritidsprogrammet (BF) eller Vård- och omsorgsprogrammet (VO), fast du får då välja till kurser som ger dig högskolebehörighet eftersom polisyrket kräver eftergymnasiala studier.

Här kan du läsa mer ingående om Polisyrket - https://www.gymnasium.se/__polis___.html