Berhörighet efter studier utomlands

01 feb 2011

Jag har ett erbjudande att åka över och jobba i USA men har 5 barn. Den älsta går just nu 1:an våren på gymnasiet och den näst älsta våren åk 8. De andra är så unga så de berörs inte av att vi åker iväg en tid.

Jag undrar om vi är i USA hösten, kan den älsta tillgodoräkna sig att han läser i USA mot gymnasiet åk 2 hösten eller komplettera eller göra på något annat sätt för att komma tillbaka in i klassen vt i 2:an? Eftersom han får slutbetyg per termin skall han prövas e.g. de räknas ihop för intagning till universitet.

Om vi är borta både hösten och våren, kan det kompletteras och tillgodoräknas på något sätt eller behöver att starta 2:an i årskursen under? Han vill helst inte tappa skolkamraterna.

Vad gäller han som går i åttan? Om han tappar ht i nian hoppar han in och läser VT i nian eller får han ofullständiga betyg? Måste han komplettera? Vilket betyg söker han preliminärt in till gymnasiet på?

Om vi stannar hela året, vad söker han in på för betyg till gymnasiet? På USA årets betyg på någon speciell kvot? Eftersom det är konkurens till gymnasieskolor är det intressant att veta hur det hanteras.

mvh Dick

Hej Dick!

När det gäller den äldsta sonen är det bäst att innan han åker tar kontakt med sin studievägledare och frågar vilka ämnen han behöver läsa för att få behörighet till vt i 2:an, när han är tillbaka. Det kan vara så att han kommer få komplettera vissa kurser eller visa intyg på att de motsvarar de svenska kurserna. Detsamma gäller om han studerar hela 2:an i USA. Om han får tillgodoräkna betygen kommer han endast få betyget Godkänd. För att höja dessa betyg och i framtiden komma in på en högskoleutbildning kan han genomgå en prövning i dessa kurserna när han är tillbaka.

När det gäller han som går i åttan är det också behörigheten som är viktig. Ni får tänka på att både kontakta den nuvarande skolan han går på och den framtida gymnasieskolan han vill börja. Det krävs att han har godkänt i engelska, matematik och svenska/svenska som andra språk för att få behörighet till gymnasieskolan. Det avsätts dessutom platser för de med utländska gymnasiebetyg.

Här finns mer information och tips om att studera utomlands och få behörighet i Sverige efter sina studier utomlands. Kolla även hur man går tillväga för att studera ett år på highschool.

Med vänliga hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se