👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Ska flytta till en annan kommun

01 feb 2011
Hej
Jag ska söka till hotell och turism till hösten. Jag bor nu i jönköpings kommun, men kommer flytta till hultsfreds kommun i sommar. hur ska ja söka?
min syo säger att jag ska söka till jönköping som första val och då måste jag bli erbjuden en plats i en annan skola? vilka skolor med det programmet kan jag välja/söka när jag bor i hultsfred?
Nellie

Hej Nellie,

Om du ska flytta till Hultsfred och vill läsa gymnasiet där är det också dit du ska söka. Men eftersom utbudet av gymnasieprogram i Hultsfred är ganska begränsat har du rätt att söka program som inte finns där i andra kommuner (exempelvis Hotell- och turismprogrammet). Du kan söka till kommunala skolor som är riksrekryterande, eller till friskolor med riksintag. Beroende på hur långt ifrån ditt hem skolan du vill läsa på ligger, kan du också ha rätt till inackorderingsbidrag, vilket du ansöker om hos CSN (om du vill läsa på en friskola) eller i Hultsfreds kommun (om du vill läsa i en kommunal skola utanför Hultsfred).

Här kan du se skolor som erbjuder Hotell- och turismprogrammet och som också är riksrekryterande/har riksintag.