Hur blir man redaktör för en modetidning?

18 jan 2011
Jag skulle vilja bli redaktör för en modetidning men vet inte vad jag ska söka. Min studievägledare säger att jag i så fall ska söka sam. Men eftersom att jag riktar in mig på ett speciellt ämne (mode) så är jag osäker om det är rätt.

Är det så eller ska jag söka något annat för att bli redaktör för en modetidning?

Hej!

Om du vill bli journalist bör du gå ett högskoleförberedande gymansieprogram för att kunna studera vidare inom journalistik och kombinera detta med kurser inom mode. Som individuellt val på gymnasiet kanske gymnasieskolan du väljer har kurser inom mode och textil som du kan läsa.

Läs om Samhällsvetenskapsprogrammet (SA), Medier, info & kommunikation

Läs om gymnasieutbildnignar inom textil, mode & design

Se gärna över nu vilka vidareutbildnignar det finns inom mode och/eller journalistik för att ta reda på vilken behörighet som krävs. Ju mer framförhållning ju bättre. Det finns flera vägar att gå.

Vidareutbildning inom mode och textil

Vidareutbildning inom journalistik

Lycka till!