Jag vill bli stadsvetare, militär eller polis

04 sep 2010
Kan man utbilda sig till statsvetare om man går linjen Skydd och säkerhet (omvårdnadsprogram)? Jag vill antingen jobba inom det militära, bli polis eller statsvetare. Jag vet inte vad jag ska välja för linje. Jag har funderat på om jag ska välja samhäll eller skydd och säkerhet . Vilken linje tror ni skulle passa mig bäst?

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att du pratar med din SYV om vilket program som skulle passa dig bäst. När ni har kommit fram till vilken utbildning du behöver gå kan ni gå in på gymnasium.se och se vilka gymnasieskolor som erbjuder programmet och inriktningen.

Till att börja med finns här en lista på Samhällsvetenskapsprogram med inriktning mot säkerhet.

Lycka till!

Med vänlig hälsning