Hur blir jag läkare elelr advokat?

07 aug 2010
Hej!
jag ska börja nian och har funderat lite på gymnasieval, det ända jag vet är att jag vill hjälpa människor, har funderat lite på Advokat, Läkare, Sjuksköterska eller psykolog.
Vilken linje skulle passa mej? (:

Hej!

För att bli Advokat, eller Psykolog kan du läsa Samhällsvetenskapsprogrammet (SP). På SP kan du sedan välja inriktning juridik eller beteendevetenskap. Oberoende vilken inriktning du väljer blir du behörig till vidare studier.

Läser du Naturvetenskapsprogrammet (NV), inriktning Naturvetenskap är du behörig till läkarprogram på universitet. Då ingår nämligen Biologi B, Fysik B, Kemi B och Matematik D.

För att kunna söka till en sjuksköterskeutbildning måste du ha läst Matematik B, Samhällsvetenskap A och Naturvetenskap B (Naturvetenskap B kan ersättas med kurser i Biologi A, Fysik A och Kemi B). Detta får du också när du läser Naturvetenskapsprogrammet (NV), inriktning Naturvetenskap

Ämnen på Naturvetenskapsprogrammet (NV)

Här kan du läsa mer om de olika yrkena och se vilka gymnasieprogram som passar:

Advokat
Läkare
Sjuksköterska
Psykolog

Jag skulle också rekommenderar att du diskuterar ditt val med din studie- och yrkesvägledare för att hitta fler vägar att nå dina drömjobb på!

Lycka till med dina studier!

Med vänlig hälsning
Linda på Gymnasium.se