Hur blir jag översättare?

27 jun 2010
Vilket gymnasieprogram och sedan högskoleutbildning ska man välja för att kunna bli en person som översätter böcker från andra språk till svenska?

Hej!

Jag skulle rekomendera ett program där du främst kan lära dig språk, men också läser mycket litteratur.

På Samhällsvetenskapsprogrammet (SP), inriktning Språk kan du läsa mycket språk. Därefter kan du välja till kurser där du får studera och analysera litteratur.

På Samhällsvetenskapsprogramemt (SP), inriktning Kultur läser du mycket om litteratur. Där kan du välja till studier i det språk du vill lära dig.

Här hittar du utbildningar som erbjuder kurser i språk och litteratur.

Här hittar du utbildningar inom litteratur

Här hittar du utbildningar inom språk

För att hitta en utbildning nära dig kan du söka på utbildningstypen Samhällsvetenskapsprogrammet eller kategori Språk, eller fritextsök litteratur. Därefter kan du välja i vilken ort du vill gå utbildningen. Gör du en intresseanmälan på en utbildning skickar skolan mer information om utbildningen till dig.

Lycka till med dina studier!

Vänliga Hälsningar
Linda på Gymnasium.se