Varför är jag obehörig till gymnaiset?

27 jun 2019
Hej SYV jag är lite upprörd att jag inte kom in på någon av de 9 gymnasium jag sökte när det var dags för slutantagningen. Jag har tillräckligt med betyg att komma in på el och energi programmet med introduktionsprogram. Men jag fick inte det. Jag hade bara en plats att välja, och det var yrkesintroduktion mot industritekniska programmet . Då tackade jag för platsen så fort som möjligt för att inte missa min plats. De alla andra står ej behörig på. Jag behöver hjälp jag vet inte vad jag ska göra. När det är dags för reservantagning kan jag komma in då? Snälla kontakta mig så fort som möjligt tack!

28 jun 2019

Om det står att du inte är behörig så betyder det att det är något ämne som du saknar och som är ett krav för att du ska kunna gå programmet. Även Introduktionsprogrammen har olika krav på behörighet. Poängen har ingenting med behörigheten att göra. Så om du är obehörig, och du inte håller på att läsa upp betyg nu så kommer du även i reservvalet att vara obehörig.

Yrkesintroduktion är för dig som vill ha en yrkesinriktad utbildning, men saknar de godkända betyg som krävs för att gå på Programinriktat val eller på ett yrkesprogram. För att förstå vad det är som saknas för dig för att du ska vara behörig bör du kontakta din gamla skola, exempelvis studie-och yrkesvägledare eller rektor.

Lycka till!