Hur fungerar lärlingsutbildningen?

27 jun 2019
Hej! Jag har valt både barn och fritid socialt arbete och med lärlingen, och vet inte vilken jag ska tacka ja till. Har flera frågor om lärlingen.
Vat gör man i socialt arbete lärlingen om man till exempel vill bli väktare? Hår man på dagis praktik eller det är något annat?
Kommer det vara roligt, alltså kommer man praktisera med klassen eller är du ensam där?
Och en sista frågan är kommer du praktisera 15 veckor under 3 åren eller 15 veckor varje år?
Så om under 3 åren kommer man praktisera 5 veckor per år?

Jag tänkte gå vidare och bli polis efter gymnasiet men kommer lärlingen vara bra om man blir polis, eller vanligen är bättre? eftersom jag vill inte jobba i dagis kanske tänkte jag att vanligen är bättre om man vill inte praktisera i dagis eller förskolor?

Med vänlig hälsningar!!

28 jun 2019

En lärlingsutbildning är för dig som vill lägga en stor del av din gymnasieutbildning ute på en arbetsplats. På en lärlingsutbildning ska minst 1250 poäng vara förlagda på en arbetsplats, vilket motsvarar hälften av gymnasieutbildningen. Här kan du läsa mer om hur programmet är uppbyggt rent generellt: https://www.gymnasium.se/sok/larlingsutbildning. Men för att få svar på dina specifika frågor så måste du kontakta den skola som det handlar om.