Sök utbildning 👉

Hur blir man kriminalvårdschef?

24 jun 2019
Hej tja jag vill bli en kriminalsvårdchef osv vilka ämnen behöver man läsa och vilken linje ska man ta:)

24 jun 2019

Kriminalvårdschef är den person som är chef för ett lokalt område inom kriminalvården. Det finns ingen specifik utbildning för att bli det men någon högskoleutbildning med beteendevetenskaplig, juridisk eller annan lämplig inriktning kan vara att rekommendera.

Chef är ju ofta en befattning som man arbetar sig till genom att få mycket erfarenhet inom den bransch man vill vara chef i. Som Kriminalvårdschef  är det meriterande med erfarenhet av kriminalvårdsarbete. Så en början kan ju vara att arbeta som kriminalvårdare till exempel.

Det finns inget gymnasieprogram som du bör ta men ett högskoleförberedande är bra om du vill plugga vidare på högskola. Det finns några skolor som har en speciell inriktning mot kriminologi. Du hittar dem här: https://www.gymnasium.se/sok/utbildningar?q=kriminologi.