👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag att komma in på ett bra gymnasium?

22 jun 2019
Hej så jag har några frågor.

Jag är inte behörig till teknik och natur eftersom jag har F i kemi och fysik och jag vill gärna komma in i teknik men jag är inte behörig. Kan jag komma in eller är det omöjligt.

Jag har D+ i alla andra ämnen men i dom två klarade jag inte bara sista terminen och fick F.
Och det sänkte mitt betyg jätte mycket och jag ligger nu på 170 poäng. tredje val var ekonomi och jag har för lite poäng för att komma in där så nu är jag körd och är rädd att jag kommer komma in i nån dålig gymnasie som har plats kvar.

23 jun 2019

För att du ska kunna komma in måste du bli behörig och alltså få godkänt i kemi och fysik. Du kan prata med din skola om det finns någon möjlighet för sig att gå i sommarskola eller göra prövningar i de ämnen som du har fått underkänt i. Men det är kanske lite sent och det finns inte så mycket du kan göra mer än att hoppas på att komma in på en skola och ett program du trivs med. Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola.