Kan man bli läkare efter Samhällsvetenskapsprogrammet?

19 jun 2019
Hej!
Jag sökte på samhällskunskap programmet och nästa år är 1 än på gymnasiet. Men min dröm är att blir läkare jag hörde att det måste gå med naturvetenskap programmet för att man blir läkare. Så jag vill veta att kan jag blir läkare om jag gick med samhällsvetenskunskap programmet och vad kan jag göra för att blir läkare och hur?
Kan ni snälla svara snabbt för att det är väldigt viktigt för mig.
Med vanlig hälsning
Rowaa.

20 jun 2019

Hej Rowaa,

Om du vill bli läkare så är det Naturvetenskapsprogrammet med natur inriktning som kan ge dig den behörigheten. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4 och dessa kurser läser man bara på Naturprogrammet. Om du ändå välja att gå Samhällsvetenskapsprogrammet så kan du efter gymnasiet plugga på Komvux eller gå ett naturvetenskapligt basår på högskola för att få behörigheten.