👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieskola?

15 jun 2019
Hej. Jag ångrar mitt gymnasieval och vill byta från skola 1 till skola 2. Om jag nu skulle kunna byta till skola 2 och inte skulle trivas där, finns det möjlighet att byta tillbaka till skola 1 då?

17 jun 2019

Om man har slutat i en skola så kan den skola inte garantera att du får tillbaka din plats om du skulle ångra dig. Om du ångrar ditt gymnasieval redan innan skolan har börjat kan du kontakta din blivande gymnasieskolas studie- och yrkesvägledare under de första veckorna på gymnasiet. Till och med september brukar gymnasieskolorna vara öppna för att låta gymnasieeleverna byta gymnasieprogram inom gymnasieskolan eller till en annan skola.