Har alla gymnasium en antagningsgräns?

15 jun 2019

17 jun 2019

Ingen skola har en fast antagningsgräns men alla skolor har en lägsta antagningspoäng. Med lägsta antagningspoäng menas den lägsta betygspoängen en person som blivit antagen på programmet haft. Vad den lägsta antagningspoängen blir kan man inte veta på förhand, utan den kommer man bara kunna se i statistiken när hela antagningen är över. Det man kan göra är att kolla på statistiken från förra året och se vad den lägsta antagningspoängen blev då. Så om du kollar på statistiken från den slutgiltiga antagningen från förra året, istället för statistiken från den preliminära antagningen detta år, så kommer du att se vilka som var antagningsgränserna.