Vad ska jag göra om jag inte kommer in på gymnasiet?

14 jun 2019
Hej jag har fått hem mina betyg och är jätte orolig.
Jag har sökt till Natur,Ekonomi och teknik men jag är inte behörig till teknik och natur då jag har fått F i kemi och fysik. Jag är bara behörig till ekonomi nu men jag har mindre poäng än vad man ska komma in med.
Så jag har bara ett gymnasie program att komma in på och om jag inte kommer in så kommer jag inte gå i gymnasiet. Kan jag söka till andra program som jag är behörig till eller vad ska jag göra?
Skolan är slut så jag kan inte prata med min syv.

17 jun 2019

Om du inte kommer in på något av dina val så kommer du att få delta i reservantagningen. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. Det kan vara en idé att du lägger till några alternativ på din gymnasieansökan. Kontakta gymnasieantagningen (antagningskansliet) i din kommun och fråga hur du kan göra det. Om din SYV fortfarande jobbare (och inte är på semester) så kan du höra av dig även till hen och be om hjälp.