Kan jag komma in på ett sent val till gymnasiet?

13 jun 2019
Hej, jag har under år 1 på gymnasiet bytt linje o skola men sedan bytt tillbacka till linjen l skolan jag gick i först. Nu för ett tag sen bestämde jag mig äntligen för hur jag faktiskt vill göra och valde att göra en sen ansökan till de gymnasium och den linje jag nog alltid velat gå på. ( dock blev det som det blev då jag var räd att jag inte skulle klara den linjen) Så till min fråga undrar jag nu hur mina chanser till att koma in ser ut. Jag vet att skolan jag sökte till är ganska populära så är linjen med. Jag vill verkligen inte gå kvar på min nuvarande gymnasieskola pga olika andledningar och jag vet att det är andra regler gällande sena ansökningar. Är det så att jag prioriteras helt sist bland alla sökande till min valda gymnasieskola eller prioriteras jag bara sista av alla 1 hands val???

14 jun 2019

De som har gjort sin ansökan under antagningsperioden kommer att tas in först. Rangordningen påverkar inte. Om det sedan finns platser över kan elever med sena val erbjudas plats. Så är skolan populär är det tyvärr inte så stor chans att man kommer in med en sen ansökan. Du bör diskutera bytet med din skola så att du får hjälp med att göra ett bra och planerat nytt val eller, om det är något som gör att du inte trivs i skolan, måste du diskutera det. Om du absolut inte trivs på din gymnasieskola eller i din gymnasieklass bör du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan