Hinner jag få mina betyg i tid till gymnasiet?

12 jun 2019

Hej, Jag slutar 9an om en dag och nästa vecka börjar jag sommarskola, eftersom jag hade 3 poeng från godkänt på NP matten. Jag har haft godkänt från hela 7an till 9an men NP sänkte mig pga 3 poeng så nu är jag ”tvungen” att gå i sommarskoln för att bli behörig för gymnasiet. Så nu till min fråga... eftersom slutantagningen för gymnasiet blir en dag innan jag slutar skolan vilket kommer att innebära att jag kommer att vänta i augusti månad och få reda på min plats på gymnasiet. Så jag undrar har mina möjligheter för platsen på programmet som jag har valt minskats eftersom jag går in påreservantagning och inte som alla andra i på slutet av månaden då??

12 jun 2019

Sommarskolorna brukar vara upplagda så att betygen blir inrapporterade i tid till slutantagningen. Prata med din skola om hur det tänker kring det. I juli påbörjas reservantagningen till gymnasiet och sträcker sig till mitten av september. Under reservantagningen till gymnasiet tas elever in till de platser som blivit lediga när andra elever tackat nej eller blivit uppflyttade till högre rangordnat val. Så möjligheterna att komma in minskas när man är med i reservantagningen.

Lycka till! /Petra, SYV