Hur ändrar jag gymnasieansökan?

10 jun 2019
I julas lämnade ju jag in min gymnasieansökan, och jag har under lång tid varit osäker på vilka av mina val som jag helst vill gå på. Under den perioden sökte jag därför som förstahandsval det val som jag helst ville gå på då, men jag vet nu att mitt andrahandsval är det som jag helst vill gå på istället, för att jag är säker på att det kommer passa mig som person och mina intressen bättre. Så som jag nydligen fått information om så blir man bara accepterad på sitt förstahandsval och övriga val stryks, och hade jag vetat detta innan hade jag ju givetvis ändrat mitt andrahandsval till förstahands under omvalsperioden men enligt infon jag fick kunde jag bara sen istället acceptera mitt andrahandsval bara. Men nu undrar jag då vad jag ska göra, jag vill ju tacka ja till mitt andrahandsval istället men det verkar inte gå så vet verkligen inte hur jag ska gå tillväga nu.

11 jun 2019

Du kan prata med din studie-och yrkesvägledare och fråga om det finns något hen kan göra för att ändra ditt val. Du kan ändra själv i ansökan genom att göra ett så kallt sent ändrings val eller ett raderat val. Men då måste du vara medveten om hur det påverkar din ansökan. Det kan vara lite olika i olika kommuner så därför ska du prata med din SYV eller ta kontakt med gymnasieantagningen/antagningskansliet i din egen kommun.

Lycka till!/Petra,SYV