Kommer jag in på Naturvetenskapsprogrammet?

05 jun 2019
Hej! Jag är en elev som går i 9:an och jag är osäker på något därför tänkte jag fråga. Jag har godkänt i alla ämnena och mitt poäng är 195. Och jag har ett E i matte det jag undrar , kan jag då komma in på natur programmet?

06 jun 2019

Du har behörighet för att söka Naturvetenskapsprogrammet eftersom du inte har något f. Men om du kommer in eller inte beror på antagningspoängen som de skolor du söker till kommer att ha. Du kan få en idé om vad antagningspoängen skulle kunna bli genom att titta på antagningsstatistiken. Det kan du göra här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. Även om du kommer in kan det vara bra att fundera på om du vill gå ett program som har så mycket matte som Naturvetenskapsprogrammet. Diskutera det med din studie-och yrkesvägledare i skolan.