Sök utbildning 👉

Vad är skillnaden på natur-natur och natur-samhäll?

04 jun 2019
Hej! Jag är lite osäker på om jag ska välja natur eller natursamhäll. Jag känner att jag ändå vill blanda in lite samhäll men jag vill samtidigt få en så bred utbildning som möjligt. Men vad är egentligen skillnaden? Är det bara att man väljer ut 2 no ämnen och 2 so ämnen istället för att endast ha 4 no ämnen eller hur funkar det? Är matten också lika svår eller kan man välja lättare?

06 jun 2019

Längst ner på den här sidan kan du se exakt vilka kurser som skiljer de båda riktningarna åt: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet. Skillnaden i behörighet från inriktningarna kan du se på den här sidan. Samhällsinriktningen blir inte lika bred om det är behörighet man tänker på men om det är nödvändigt för dig eller inte beror på vad du vill göra efter gymnasiet. Samhällsinriktningen har ett naturvetenskapligt ämne i inriktningen. Om du vill ha möjlighet att läsa fler måste du fråga den skola du vill söka till om det är möjligt. När det gäller matten är det bara en kurs som skiljer.