Sök utbildning 👉

Kan jag bli tandläkare efter Vård-och omsorg?

04 jun 2019
Hej! jag går på vård och omsorg programet och jag vill bli tandläkare men jag undrar bara kan jag bli tandläkare från det här programet?
Måste jag läsa på komvux eller folkhögskola efter gymnasiet?
Hur mycket poäng krävs det då?
Måste jag få A på allting?

04 jun 2019

För att bli Tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Det är bara Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktningen som automatiskt ger den behörigheten. Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng så det finns ju också ett krav på att få höga betyg som du skriver.

Om du går Vård-och omsorgsprogrammet kan du efter gymnasiet gå ett naturvetenskapligt basår eller läsa kurserna på Komvux för att få behörighet. På Komvux kan man också göra prövningar för att läsa upp sina betyg, om det skulle behövas. Det är en bra idé att gå till din studie-och yrkesvägledare i din skola och prata om dina planer. Det kan finnas möjligheter att redan nu lägga till någon kurs som du kommer att behöva.