Vad krävs för att få gå Yrkeshögskola?

31 maj 2019
Jag har hoppar av gymnasiet och jobbat i 3 år, men jag gick den naturvetenskapliga programmet första året men blev inte klar med hela utbildningen. Sedan får jag reda på att jag inte får fortsätta programmet utan måste söka till vuxenutbildningen istället, och jag måste läsa upp hela gymnasieprogrammet igen för att komplettera mina betyg . Men nu undrar jag om jag kan läsa någon utbildning i yrkeshögskolan utan att ha gymnasiebehörighet/gymnasieexamen, och med bara dem ämnen som krävs?
Tack på förhand

31 maj 2019

Nej, man kan inte läsa på Yrkeshögskola utan gymnasieexamen och man behöver alltid en hel gymnasieutbildning för att vara behörig till eftergymnasiala studier, inte bara enstaka kurser. Du kan ta kontakt med Vuxenutbildningen/Komvux och be om hjälp att planera hur du ska få din gymnasieexamen och kunna söka vidare till den utbildning du vill. För Yrkeshögskola är den grundläggande behörighet att man har en gymnasieexamen och det kan vara från vilket program som helst.