👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur gör man om man fått underkänt i matte i högstadiet?

28 maj 2019
Om man har godkänd i svenska som andra språk och engelska och alla andra ämnen men då har ett F på mattematik kan man ändå få gå gymnasiet men då gör om mattematik som man inte var godkänd på när man går in gymnasiet?

29 maj 2019

Man behöver matte för att vara behörig till gymnasiet. Därför behöver du prata med din skola om vad du kan göra för att bli godkänd. En lösning är att göra en så kallad prövning. De elever som vill höja ett eller flera betyg kan göra något som heter en prövning. Om du vill göra en prövning så pratar du med studie- och yrkesvägledare på din högstadieskola eller med läraren i det ämnet som du vill plugga upp.

Ett bra alternativ att snabbt läsa upp ett betyg är att gå sommarskola. Du kommer då att få gå i skolan under sommarlovet och plugga upp de kurser som du är underkänd i för att sen bli behörig till gymnasiet. Ta kontakt med din högstadieskola eller hemkommun för att få information om vilka skolor som erbjuder sommarskola och hur du anmäler dig till den.

Sedan ska du även prata med din studie- och yrkesvägledare om att söka introduktionsprogram ifall du inte skulle bli godkänd i matten trots prövningar eller sommarskola.