Vad krävs för socionom?

27 maj 2019
Hej!

Jag studerar nu ekonomiprogrammet, och ska snart ta studenten. Jag vill utbilda mig till en socionom, och undrar vad behörigheterna är? Jag har alltså 2300 gymnasiepoäng. Och fick underkänt på matte 2b och på engelska 7. Tror du jag kan komma in med mina betyg?

Tacksam för svaret,

28 maj 2019

Vad roligt att du vill bli socionom! För att blir behörig till socionomprogrammet behövs följande kurser: Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så du behöver alltså läsa upp matte 2. Du kan fråga din skola om möjligheterna att göra prövning i kursen nu eller under sommaren. Annars kan du läsa på Komvux efter gymnasiet.

Antagningsstatistiken för Socionomprogrammet får du kolla upp för de högskolor som du vill gå. Det kan man göra på UHR.se. Det brukar ligga mellan 17-20 poäng (meritpoäng/snittbetyg).