Vilka betyg krävs för att bli läkare?

26 maj 2019
Jag vill bli veterinär eller läkare men vad ska jag ha bra betyg i just nu går jag i åk7 men jag vill gärna veta vilka betyg man ska få t.ex A-E mvh anonym

27 maj 2019

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Veterinär har samma behörighet som Läkarprogrammet och antagningspoängen brukar ligga på samma nivå.