👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag söka gymnasium som papperslös?

18 maj 2019
Hej, jag går i åk 9. Jag har ingen personummer och är inte asylsökande heller. Lever under jorden helt enkelt. Jag undrar om kan komma in i det gymnaiset jag vill ha eller om jag får börja gymnasiet även om jag lever under jorden. Jag vill börja plugga i naturnatur och har fått 290 merit i förra terminen och är ganska säker på att jag kommer nå 300 i den här terminen. Jag har kämpat så mycket för att nå till platsen där jag är just nu. Men blir samtidigt jätte ledsen över gymnasiet. Jag har pratat med min rektor och hon ska att hon skulle hjälpa mig men hon är inte heller säker om jag kan börja. Så kan du gärna dela med dig dina tips och förslag vad jag kan göra för att det känns som min framtid är förstörd just nu. Det skulle betyda jätte mycket för mig.

Vet du om någon som jag med samma problem har börjat gymnasiet?

Jag vill börja naturnatur som sagt och sedan vill plugga till kirurg. Jag vet att man måste få A på alla ämnen för att plugga till läkare. Men problemet är att jag har valt Spanska 1, för att jag har inga tillräckliga kunskaper att ta franska 3 så hur ska jag då kunna få 20 merit om jag tar spanska 1?
Jag undrar också vad man kan göra efter gymnasiet om man inte fick tillräckligt mycket merit för att plugga vidare till läkare.

Förlåt för att mina frågor är så långa men är jätte orolig och tackar verkligen att du läste mitt brev/frågor.

20 maj 2019

Det låter som en svår situation! Skolverket menar att om har påbörjat en utbildning innan man har fyllt 18 år har ungdomar som är papperslösa även rätt att gå i gymnasieskola på samma villkor som andra ungdomar. Så du ska egentligen inte behöva oroa dig för om du får gå gymnasiet eller inte (så länge du är under 18 år). Det som kan bli lite knepigt är att göra gymnasieansökan utan att ha ett personnummer eller vara asylsökande men din skola ska kunna hjälpa dig med det.

Ta kontakt med din studie-och yrkesvägledare i din skola och fråga om hur du ska göra din ansökan så kan hen säkert hjälpa dig med det. Är det, mot förmodan, ingen i din skola som kan hjälpa dig med det kan du kontakta gymnasieantagningen i din kommun direkt och fråga dem hur du ska gå tillväga med ansökningen. Ofta är det så att gymnasieantagningen i kommunen ger dig påhittade personuppgifter som de använder för att de ska kunna behandla din ansökan. Din studie-och yrkesvägledare är den som främst ska hjälpa dig med ansökan.

Dina chanser att få full meritpoäng händer inte bara på kurser i moderna språk. Du kan få maximalt 2,5 meritpoäng, vilket gör att det högsta jämförelsetalet du kan få är 22,5. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Här kan du läsa mer om meritpoäng och områdesbehörighet.

Utöver meritkurserna kan du få meritpoäng för områdeskurser. Områdeskurser är kurser som är särskilt värdefulla för den utbildning du har tänkt söka. Om du gör en sökning längst ner på sidan, på den länk jag gav dig, kan du se vilka områdeskurser som ger meritpoäng till läkarprogrammet. Läkarprogrammet har områdesbehörighet 13 så i sökrutorna där det står områdesbehörighet väljer du 13. Då kommer du se vilka kurser som ger särskild behörighet samt vilka som ger meritpoäng.

Men du behöver egentligen inte tänka så mycket på meritpoängen innan du börjat gymnasiet. För det första så kan din gymnasieskola hjälpa dig att välja lämpliga kurser när det blir aktuellt och för det andra finns det planer på att kanske avskaffa systemet med den extra meritpoängen i framtiden. Så det kan vara bättre att du tar ett steg i taget och fokuserar mer på att göra ditt bästa med de kurser du läser nu.

Skulle man inte ha tillräckligt för att kunna komma in på Läkarprogrammet efter gymnasiet (vilket många inte har) så kan man plugga upp betygen på Komvux och/eller skriva högskoleprovet och komma in genom det. Så det är inte kört på något sätt om man inte får full poäng i gymnasiet.