👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste jag gå om en klass i gymnasiet?

14 maj 2019
Hej! Jag går i första klass på gymnasiet. Har varit deprimerad under en period i skolan och därför har jag inte varit i skolan så mycket på ett år. Eftersom jag har missat en del i olika kurser så har min rektor och mentor gett mig förslaget att antingen byta linje till årskurs 1 igen eller jobba ett år (inriktningen jag går blir ingen ny etta). Jag har vaknat upp nu och insett att jag vill verkligen gå kvar i min klass och även jobba med det jag ligger efter i på sommarlovet. Måste jag byta/gå om eller är det mitt val fast det kan bli kämpigt?

14 maj 2019

Det var tråkigt att höra att du mått dåligt! Jag tror säkert att din skola vill hjälpa dig så mycket de kan så prata med dem. De är de enda som kan svara på din fråga och ge din en plan. Det är rektorns beslut om du kan gå vidare eller om du måste gå om.