Kan jag höja mina betyg efter gymnasiet?

13 maj 2019
Hej! Mitt namn är Kristoffer och jag går just nu i gymnasie ring 1. Jag har lite funderingar inför betygen som vi får. Låt oss säga att jag går ut med meritpoäng på 18.5 poäng fast universitet kräver 21.5 kan jag då genom att ta kurser som jag haft tidigare och försöka höja mig i dem? kommer det då räknas in i mitt gymnasiebetyg? Tack.

14 maj 2019

Hej Kristoffer,

Ja, det finns en möjlighet att höja sina godkända betyg efter gymnasiet om man vill uppnå ett högre meritvärde. Det kallas för att skriva prövningar. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet.

Har man kompletterat sina gymnasiebetyg genom prövning kan man hamna i en annan urvalsgrupp vid antagning till högskolan. Du som är behörig med din gymnasieexamen och kompletterar för att höja ditt meritvärde (utbytes- och/eller meritpoängskomplettering) kommer att konkurrera i båda två urvalsgrupperna, BI och BII. I grupp BI konkurrerar du med ditt ursprungliga meritvärde och i BII med ditt nya, högre meritvärde som du hjt genom prövningarna.