Kan jag plugga vidare efter Handels-och administrationsprogrammet ?

09 maj 2019
Hej!
Jag går på handel o Admistrion programmet och undrar över om jag kan plugga vidare till högskola. Jag satsar mest på att bli en affärsutvecklare men vet inte hur, kan du hjälpa mig vilken högskola måste jag gå in i ?

11 maj 2019

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

På Handels- och administrationsprogrammet ingår inte alla kurser för grundläggande behörighet men man kan välja till dem. Så prata med din skola om hur du ska göra för att lägga till de kurser du behöver.

Om du vill bli affärsutvecklare så kan det finnas lämpliga utbildningar inom flera olika skolformer. Du kan till exempel gå yrkeshögskola eller högskola/universitet. Det kan vara bra att gå och prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan. Då kan ni tillsammans fundera lite mer på exakt vad du skulle vilja jobba med som affärsutvecklare och vilken utbildning som kan passa dig.